Marketing

Co to jest cms

Co to jest cms

System zarządzania treścią, często określany skrótem CMS , to oprogramowanie, które pomaga użytkownikom tworzyć, zarządzać i modyfikować treści na stronie internetowej bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej.

Mówiąc prościej, system zarządzania treścią to narzędzie, które pomaga zbudować stronę internetową bez konieczności pisania całego kodu od zera (lub nawet umieć w ogóle kodować).

Zamiast budować własny system do tworzenia stron internetowych, przechowywania obrazów i innych funkcji, system zarządzania treścią obsługuje wszystkie podstawowe elementy infrastruktury, dzięki czemu możesz skupić się na bardziej skierowanych do przodu częściach swojej witryny.

Poza witrynami internetowymi, które pomogą Ci zbudować markę w internecie można również znaleźć systemy zarządzania treścią dla innych funkcji – takich jak zarządzanie dokumentami.

Jak działa system zarządzania treścią?

Aby dać ci wyobrażenie o tym, jak działa system zarządzania treścią, zamierzamy zrobić wirującą wycieczkę po interfejsie WordPressa ( WordPress jest dobrym przykładem systemu zarządzania treścią).

Zacznijmy od stworzenia treści. Bez systemu zarządzania treścią musiałbyś napisać statyczny plik HTML i przesłać go na swój serwer ( brzmi skomplikowanie, prawda? ).

Dzięki systemowi zarządzania treścią, takim jak WordPress, możesz po prostu pisać treść w interfejsie, który wygląda trochę jak Microsoft Word.

To o wiele prostsze, prawda?

Podobnie, aby przesłać i zarządzać multimediami, takimi jak obrazy, możesz po prostu przeglądać bibliotekę multimediów, zamiast bezpośrednio wchodzić w interakcję z serwerem internetowym.

System zarządzania treścią nie jest jednak tylko interfejsem do zarządzania zaplecza. Sprawia również, że wszystkie tworzone treści są wyświetlane odwiedzającym dokładnie tak, jak tego chcesz.

Co to jest cms

Co składa się na system zarządzania treścią?

Na bardziej technicznym poziomie system zarządzania treścią składa się z dwóch podstawowych części:

  • Aplikacja do zarządzania treścią (CMA) – jest to część, która pozwala na faktyczne dodawanie i zarządzanie treścią w witrynie (tak jak widzieliśmy powyżej).
  • Aplikacja do dostarczania treści (CDA) — jest to backendowy, zakulisowy proces, który pobiera treść wprowadzoną do CMA, prawidłowo ją przechowuje i sprawia, że ​​jest widoczna dla odwiedzających.

Razem te dwa systemy ułatwiają utrzymanie Twojej witryny.

WordPress, który pokazaliśmy powyżej, jest najlepszym przykładem popularnego systemu zarządzania treścią. Chociaż z pewnością istnieją inne systemy zarządzania treścią, WordPress utrzymuje ponad 43,3% udziału w rynku w witrynach ze znanym systemem zarządzania treścią.

 

Zauważ, że kiedy wspominamy „WordPress”, nie mówimy o WordPress.com . Zamiast tego koncentrujemy się na WordPress.org , czyli witrynie, w której przechowywany jest rzeczywisty system zarządzania treścią WordPress o otwartym kodzie źródłowym.

Poza samoobsługowym oprogramowaniem WordPress, inne popularne systemy zarządzania treścią obejmują:

  • Joomla
  • Drupal
  • Magento (dla sklepów eCommerce)
  • Wix
  • TYPO3

Istnieje również wiele innych, mniej znanych systemów zarządzania treścią, które są skierowane do dużych przedsiębiorstw (o wysokiej cenie do dopasowania).

Jakie rodzaje stron internetowych można budować za pomocą tych systemów zarządzania treścią?

Większość systemów zarządzania treścią jest obecnie dość elastyczna. Chociaż istnieją takie, które koncentrują się na konkretnym zastosowaniu – jak Magento i eCommerce – większość popularnych systemów zarządzania treścią może być wykorzystana do stworzenia zasadniczo dowolnego rodzaju strony internetowej.

Na przykład możesz użyć WordPressa do zasilania:

  • Strony statyczne
  • Blogi
  • sklepy eCommerce
  • Forum
  • Portale społecznościowe
  • Witryny członkowskie
  • Itp.

Jaka jest najlepsza platforma CMS?

To trochę tak, jakby zapytać „jaki smak lodów jest najlepszy?”.

Jasne, każdy ma swoją odpowiedź, ale trudno wymyślić rzeczowy argument za tym, że jeden system zarządzania treścią jest najlepszy w 100% sytuacji.

Możemy jednak wrócić do liczb i zasugerować, że istnieje powód, dla którego WordPress ma tak dominujący udział w rynku systemów zarządzania treścią:

Dla większości typów stron internetowych zapewnia najbardziej przyjazne dla użytkownika, elastyczne rozwiązanie. Nie zawsze jest to najlepsza opcja, ale przez większość czasu jest najlepsza .

By Adrianna Szczepaniak

Dziennikarka