Aby Twój „żelazny koń” bezpiecznie przetrwał kolejny sezon, powinieneś go uporządkować przed pierwszym padokiem. Ciekawym pomysłem na spędzanie czasu ze znajomymi jest integracja na rowerach. Bez względu, w jaki sposób będziemy roweru używać, konieczne jest jego odpowiednie przygotowanie.
Jeśli nie umyłeś roweru przed przechowywaniem, rozpocznij konserwację roweru w domu od uzdatniania wody. Możesz po prostu użyć wiadra i gąbki, umyć rower w łazience, a nawet zabrać go do myjni samochodowej – ale w tym przypadku nie należy używać silnego nacisku, ponieważ smar z suportu i tulei można umyć na zewnątrz. Jednak podczas normalnego prania szmatką staraj się nie dostawać tam wody.
Po umyciu roweru najłatwiej jest oddać go do serwisu, gdzie specjalnie przeszkolone osoby wykonają diagnostykę, ustawienia i regulacje. Cena za przygotowanie roweru w warsztacie rowerowym Kanta jest niska, a mistrzowie zrobią wszystko szybko i profesjonalnie.
Ale jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, możesz samodzielnie opanować procedurę konserwacji roweru po zimie , zwłaszcza że przy minimalnym zestawie narzędzi (śrubokręt krzyżakowy, zestaw sześciokątów, płyny do smarowania i płukania) i uważności, to nie jest takie trudne.
Najpierw sprawdź rower pod kątem widocznych uszkodzeń, zwłaszcza na szwach. Sprawdź stan obwodu. Jego zasób to około czterech tysięcy kilometrów, ale oczywiście dużą rolę odgrywa tu styl jazdy i stan dróg. Możesz określić stan łańcucha, mierząc go: z biegiem czasu łańcuch wydłuża się z powodu zużycia kołków (szpilek) łączących ogniwa. Wybite lub mocno oszlifowane zęby są również wskaźnikiem, że nadszedł czas na wymianę łańcucha.
Jeśli jest na to za wcześnie, po prostu spłucz łańcuch. Istnieje specjalna maszyna (na przykład odkurzacz do łańcucha Muc-off), której można użyć do tego bez zdejmowania łańcucha z roweru, ale starą szczoteczkę do zębów można również wyczyścić. Między „gwiazdkami” nie powinien pozostać brud. Jako detergent nadają się benzyna, WD-40 lub specjalne płyny. Najważniejsze jest, aby całkowicie spłukać produkt i dokładnie wysuszyć łańcuch przed jego nasmarowaniem.
Jak przygotować rower do sezonu?
Niektórzy właściciele rowerów smarują łańcuch zwykłym olejem maszynowym, ale nadal lepiej jest używać profesjonalnych smarów do łańcuchów, takich jak Muc-off. Mniej przywierają do nich kurz i brud, ponieważ są wykonane na bazie silikonu. Nałóż kroplę na każde ogniwo, najlepiej po wewnętrznej stronie łańcucha.
Teraz możesz przejść do dokręcania śrub. Jest to wymagane, aby śruba trzymająca sztycę i śruba pod samym siodełkiem była równoległa do podłoża i nie przesuwała się pod twoim ciężarem. Dokręć mimośrody na kołach – z pewną siłą, ale nie przesadzaj, inaczej może pęknąć podczas jazdy. Zamontować boczne śruby, przednie śruby osłony mostka i górną śrubę mostka. Przednie koło i mostek muszą leżeć w linii prostej.
Jeśli kierownica roweru jest prosta, dokręć śruby mocujące dźwignie hamulca i manetki.
Kolejnym krokiem w przygotowaniu roweru do sezonu jest sprawdzenie hamulców. Upewnij się, że kable nie zardzewiały przez zimę. Sprawdź klocki hamulcowe: jeśli rowki na nich nie są widoczne, jest to sygnał, że czas wymienić klocki (w rowerach z hamulcami obręczowymi). Przebieg linek powinien być gładki, rączka nie powinna zacinać się na biegu wstecznym, a klocki powinny chwytać obręcz całą płaszczyzną. W hamulcach tarczowych klocki zużywają się wolniej, ale trzeba je również okresowo wymieniać: dzieje się tak, gdy ich grubość osiąga mniej niż 1 milimetr.
Nie rozpaczaj, jeśli coś pójdzie nie tak: naprawy nie muszą być drogie. Warsztat rowerowy „Kant” jest często proszony o wymianę hamulców. Ale często konieczna jest tylko wymiana kabli i koszul. Faktem jest, że koszulki hamulcowe nie są chronione przed wilgocią i stopniowo ich powierzchnia utlenia się; Prędkości zaczynają się słabo zmieniać, a rower traci płynność. W takim przypadku wystarczy je zmienić.
Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli hamulce w Twoim rowerze są hydrauliczne. Nawet niewielki wyciek płynu hamulcowego, jeśli dostanie się na klocki i tarczę, może prowadzić do problemów z kontrolą. Wciśnij dźwignie hamulców: nie powinny „zakleszczać się” na biegu wstecznym. Usterki mogą wystąpić z powodu dostania się powietrza do mechanizmu, zwłaszcza jeśli rower był przechowywany zawieszony na przednim kole. Jeśli coś jest nie tak, pomoże pompowanie.
Innym możliwym problemem jest to, że płyn hamulcowy może wchłaniać wilgoć – dzieje się tak, gdy rower jest przechowywany w wilgotnym pomieszczeniu. Pomoże tu również prosta procedura odpowietrzania, a także wymiana płynu hamulcowego.
Chwyć kierownicę lub siodełko, podnieś rower i buj go na boki. Obce dźwięki (trzaski) lub luzy wskazują, że koła wymagają czyszczenia, regulacji tulei i smarowania. Przewiń koła: jeśli ich ruch jest swobodny, bez skrzypienia i zacinania się, wszystko jest w porządku. Wszystkie szprychy powinny być naciągnięte z taką samą siłą – aby to sprawdzić, wystarczy dotknąć ich jak struny gitary. Głośny, wyraźny dźwięk wskazuje na dobre napięcie. Jeśli któraś ze szprych jest rozstrojona lub rozstrojona, należy ją poluzować lub dokręcić. Można to zrobić w warsztacie rowerowym Kanta , jeśli nie masz specjalnego klucza do szprych i umiejętności: zwykłe szczypce i nadmierny wysiłek fizyczny mogą tylko zaostrzyć problem. Możesz również sprawdzić napięcie szprych, trzymając dwie sąsiednie igły. Nie powinny się łatwo kompresować.
Opony na felgach utwardzonych zimą można zmiękczyć sokiem z cytryny: wystarczy wycisnąć na szmatkę i przetrzeć umyte opony. Poprawi to przyczepność. Zwróć uwagę na pedały: łożyska w nich są rzadkie, ale czasami trzeba je również wyczyścić, wyregulować i nasmarować.
Utrzymanie roweru po zimie koniecznie obejmuje pompowanie opon – podczas zimowego przestoju z pewnością musiały zejść. Jeśli rower był przechowywany w wilgotnym miejscu, tym bardziej zabrudzonym, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz musiał zanieść go do mistrza w celu uporządkowania tulei. Można to zrobić niezależnie. Procedura jest prosta: odwinąć tuleję, oczyścić ją z brudu, wytrzeć łożyska, nasmarować i ponownie złożyć.
Po ustawieniu hamulców i przerzutek rower jest gotowy do jazdy.
Aby przygotować rower do sezonu zajmuje mniej czasu i wysiłku, przestrzegaj zasad jego przechowywania. Pozostawiając rower nieumyty na zimę, bądź przygotowany na to, że niektóre części będą musiały zostać wymienione. Jeśli wstępnie umyty rower spędził zimę w ciepłym i suchym otoczeniu (zwłaszcza w torbie), zwykle wystarczy po prostu nasmarować łańcuch, napompować opony i sprawdzić ustawienie. Lepiej zdjąć łańcuch, wyczyścić go, nasmarować i przechowywać osobno w torbie. Wtedy przed nowym sezonem wystarczy założyć go z powrotem. Pamiętaj: jeśli dobrze zadbasz o swój rower, znacznie rzadziej będziesz musiał kupować nowe części.